In Mons komt de onbekende kant van Van Gogh naar boven

Met de werken die overbleven uit Van Goghs beginperiode, is nog geen tafel te vullen. Maar samen met schilderijen, prenten en tekeningen van andere kunstenaars en briefwisselingen met broer Theo vullen ze wél een hele expositie: Van Gogh in de Borinage, de geboorte van een kunstenaar om precies te zijn, in het BAM (Beaux-Arts Mons) in België. Hiermee begint Mons als Culturele hoofdstad van Europa 2015. De connectie met Van Gogh is een duidelijke: in de omgeving van Mons begon zijn kunstenaarsbestaan. Een bijzondere expositie, die doordrongen is van een donkere, sombere sfeer.

De tentoonstelling is verspreid over twee verdiepingen. Er hangt werk van Van Goghs eigen hand, waarbij vaak het werk van tijdgenoten zoals Jean François Millet (1814-1875) na schilderde. Ook hangen er meer dan zeventig werken die hem inspireerden. In de Borinage, een mijnstreek ter westen van de stad Mons, bracht hij twee essentiële jaren van zijn leven door. Kwam hij hier vanuit Nederland om als predikant te leven, uiteindelijk bleek de periode een start van zijn carrière als kunstenaar.

Inspiratie

Zijn broer Theo moedigde hem aan het kunstenaarsveld in te gaan, blijkt uit brieven. Deze vormen een belangrijk onderdeel van de expositie: geprojecteerd op muren, uitvergroot op foto’s en via speakers te beluisteren. Naast de brieven is er vooral ruimte voor werk waardoor Van Gogh geïnspireerd raakte, zoals dat van de Belgische Constantin Meunier (1831-1905). De rode daken is een van de vele voorbeelden.

Somberheid
De tekeningen en schilderijen van Van Gogh, tonen voornamelijk taferelen uit de mijnstreek. Het zijn mooie portretten van mijnwerkers en tekeningen zoals Kolenzakken dragende vrouwen in de sneeuw (1882). De somberheid straalt er vanaf door het donkere kleurgebruik, en de afbeelding straalt uit dat de mensen hard en zwaar werk deden. De sfeer van de expositieruimte is hier goed mee afgestemd: de zalen hebben donkere wanden en de werken zijn slechts verlicht met een spotje.

De tentoonstelling stipt een mooie periode aan uit Van Goghs leven. De inspiratiebron is duidelijk en zal in zijn latere werk veelvuldig naar voren komen: het alledaagse leven van arbeiders en boeren. Voor Mons is de expositie een grote aanwinst, het is een ode aan het beginwerk van Van Gogh.