Sensatie en Sensualiteit. Rubens en zijn erfenis geeft een nieuwe blik op Rubens’ werk

Recensie Rubens BOZAR

De schilderingen van wulpse vrouwen, vaak afgebeeld met slechts een doek over hun naakte lichaam, zijn misschien wel de meest bekende van de Belgische schilder Peter Paul Rubens (1577-1640). De tentoonstelling Sensatie en Sensualiteit: Rubens en zijn erfenis in het BOZAR Brussel, laat zien dat deze schilder veel meer op het doek zette dan dat. Deze expositie stelt de invloed die Rubens had op kunstenaars na hem centraal. Is deze invloed van Rubens te zien?

De tentoonstelling is onderverdeeld in verschillende thema’s. De zalen zijn gescheiden door gigantische roze wanden, waaraan levensgrote schilderijen hangen. Eromheen hangen werken in hetzelfde thema. Bezoekers kunnen Rubens’ werk vergelijken met andere schilders uit latere eeuwen. Het kleurgebruik, de compositie en onderwerpen komen vaak overeen. Het is duidelijk te zien hoe schilders werkten en in hoeverre zij Rubens als voorbeeld zagen.

Peter Paul Rubens Pan and Syrinx, 1617 Oil on panel 40 x 61 cm Staatliche Museen, Kassel Photo Ute Brunzel

Geweld
In de zaal met het onderwerp ‘geweld’ hangt het doek De Tijgerjacht. Rubens  zorgde voor een dramatisch effect, door de wolken donker en dreigend dicht achter het tafereel te schilderen. Rubens creëerde door zijn compositie in diagonale lijnen op te bouwen een dynamiek die het geweld in zijn werk versterkt. In dezelfde ruimte hangt het werk van Eugène Delacroix (1798- 1863), die overduidelijk heeft gekeken naar Rubens werk. De kleuren komen overeen en zijn schilderij De Leeuwenjacht laat praktisch hetzelfde tafereel zien. Deze twee werken zijn perfect bij elkaar gekozen en laten Rubens invloed goed zien.

Elegantie
Niet alleen ‘geweld’ is een bekend thema voor Rubens, hij schilderde ook elegante taferelen. Zo hangt er het schilderij Maria Grimaldi (?) en haar dwerg, waarin Rubens de elegantie van de vrouw laat zien tegen de achtergrond van de lelijkheid van een dwerg. De lichtinval op dit schilderij is sfeervoller en daardoor krijgt dit schilderij een andere sfeer. Ook in de zaal waarin dit werk hangt, zijn schilderijen van latere generaties verzameld rondom Rubens’ werk heen.

Deze expositie laat op een mooie manier zien hoe Rubens schilders generaties later nog inspireerde. Door deze werken samen tentoon te stellen kan de bezoeker zelf beoordelen hoe schilders Rubens als voorbeeld namen. Dit maakt het een sterke tentoonstelling.